LUDUS DANIELIS

Szenische Aufführung

#MUSIC-THEATRE #INTERACTIVE #MEDIEVAL #GREGORIAN_CHANT #CHORAL #CONTEMPORARY

The Tanakh and the "Old Testament" of Christian tradition have a tense relationship with each other. The power of interpretation of the Christian majority society shapes the views of the narratives in the Tanakh to this day - which is expressed in countless works of art throughout history. For example, in the medieval LUDUS DANIELIS (13th century, Beauvais Cathedral), a mystery play about the Jewish prophet from a Christian perspective. We show what happens when Jewish theatre-maker Adrian Schvarzstein and Chasan Jalda Rebling reinterpret the play and add Jewish piyyutim, contemporary texts and klezmer music. The aim is not to cover up ruptures and divergences, but to express different attitudes without hastily breaking them down to a common denominator. The divergence gives rise to questions about identities, convictions and hopes for the future.

Der Tanach und das "Alte Testament" der christlichen Überlieferung stehen im Spannungsverhältnis. Die Interpretationsmacht der christlichen Mehrheitsgesellschaft prägt die Sichtweisen auf die Erzählungen im Tanach bis heute - was in unzähligen Kunstwerken der Geschichte zum Ausdruck kommt. Zum Beispiel im mittelalterlichen LUDUS DANIELIS aus dem 13. Jahrhundert in der Kathedrale von Beauvais, einem Mysterienspiel um den jüdischen Propheten aus christlicher Sicht. Wir zeigen, was passiert, wenn der jüdischer Theatermacher Adrian Schvarzstein und Chasan Jalda Rebling das Stück neu interpretieren und mit jüdischer Piyyutim, Gegenwartstexten und Klezmermusik ergänzen. Ziel ist, Brüche und Divergenzen nicht zu überdecken, sondern unterschiedliche Haltungen auszusprechen, ohne sie vorschnell auf einen gemeinsamen Nenner herunterzubrechen. Aus der Divergenz entstehen die Fragen nach Identitäten, Überzeugungen und Zukunftshoffnungen.

Festjahr 1700 Jahre jüdisches Leben in Deutschland, Köln 2021

60 min

Anon. Manuskript Kathedrale von Beauvais, et.al.

Jalda Rebling, Chasan und Erzählerin
Dietrich Henschel, Belsazar
Maria Jonas, Königin
Cora Schmeiser, Daniel

Ars Choralis Coeln & Ārt House

Bassem Hawar, Djoze & Perkussion
Georg Kroneis, Viola da gamba
Lucia Mense, Flöten & Perkussion
Ivan Trenev, Akkordeon

Adrian Schvarzstein, Schauspiel & Regie
Jūratė Širvytė, Schauspiel & Choreographie
Thomas Höft, Text & Dramaturgie
Maria Jonas, Musikalische Leitung
Suzanne Harkämper, Ausstattung

Foto: Stefan Flach